Prawo Miŕdzynarodowe

Konstytucja ÔÇ×zgubi┼éaÔÇŁ prawo zwyczajowe powszechne ÔÇô nie wprowadza norm powszechnych w obr─Öb ÔÇśzamkni─ÖtegoÔÇÖ katalogu ┼║r├│de┼é prawa powszechnie obowi─ůzuj─ůcego w Polsce. ??? Art. 9 ÔÇô ÔÇ×Rzeczpospolita Polska przestrzega wi─ů┼╝─ůcego j─ů prawa mi─Ödzynarodowego.ÔÇŁ ZatemÔÇŽ Art. 2 umowy, mi─Ödzy Rzeczpospolit─ů Polsk─ů a Republik─ů Federaln─ů Niemiec o dobrym s─ůsiedztwie i przyjaznej wsp├│┼épracy z 17.06.1991r. stwierdza, ┼╝e strony w kszta┼étowaniu swych stosunk├│w ÔÇ×(ÔÇŽ) potwierdzaj─ů bezpo┼Ťrednie obowi─ůzywanie powszechnych norm prawa mi─Ödzynarodowego w prawie krajowym (ÔÇŽ)ÔÇŁ II.7. Co z uchwa┼éami organizacji mi─Ödzynarodowych? Problem relatywnie (ci─ůgle) nowy (zob. art. 38 ┬ž 1 statutu MTS); Dotyczy, w wymiarze globalnym, w─ůskiego kr─Ögu uchwa┼é ÔÇô uchwa┼é wi─ů┼╝─ůcych indywidualnych, podejmowanych przez ZO i RB ONZ, czy te┼╝ uchwa┼é wi─ů┼╝─ůcych og├│lnych podejmowanych w obr─Öbie kilku wyspecjalizowanych organizacjach ONZ; Praktyk─ů wyj─ůtkow─ů ÔÇô Wsp├│lnota Europejska i proces integracji europejskiej. Nie dziwi zatem w konstytucji uczestnika procesu integracji, jakim jest RP ÔÇô art. 91 ust. 3: ÔÇ×Je┼╝eli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolit─ů Polsk─ů umowy konstytuuj─ůcej organizacj─Ö mi─Ödzynarodow─ů , prawo przez ni─ů stanowione jest stosowane bezpo┼Ťrednio, maj─ůc pierwsze┼ästwo w przypadku kolizji z ustawami.ÔÇŁ Nie dziwi r├│wnie┼╝ ich autonomiczny w relacji wobec art. 87 status (Trybuna┼é Konstytucyjny nie zosta┼é wyposa┼╝ony w kompetencj─Ö badania zgodno┼Ťci uchwa┼é z konstytucj─ů, ani te┼╝ badania zgodno┼Ťci ustaw z uchwa┼éami). Nie dziwi tak┼╝e brak jakiejkolwiek innej wzmianki w konstytucji nt. innych uchwa┼é OM. Co jednak z nimi? O ile dla uchwa┼é wi─ů┼╝─ůcych WE konstytucja w spos├│b oczywisty przewiduje ┼Ťcie┼╝k─Ö poza-recepcyjn─ů, inkorporacj─Ö uchwa┼éÔÇŽ O tyle uchwa┼éy inne musz─ů by─ç poddane transpozycji. Jak wygl─ůda transpozycja wi─ů┼╝─ůcych uchwa┼é RB przyjmowanych na gruncie rozdz. VII ? W polskim porz─ůdku prawnym podstaw─ů prawn─ů dokonania transpozycji nakaz├│w stosowania sankcji ekonomicznych i wynikaj─ůcych z tego finansowych nast─Öpstw jestÔÇŽ Ustawa z dn. 11.12.1997 roku o administrowaniu obrotem z zagranic─ů towarami i us┼éugami. Art. 6 ust. 1 tej ustawy stanowi m.in., ┼╝e ÔÇ×Rada Ministr├│w (ÔÇŽ) je┼╝eli wymaga tego interes narodowy, lub podstawowy interes gospodarczy kraju, mo┼╝e wprowadzi─ç ograniczenia w obrocie towarowym z zagranic─ů (ÔÇŽ) w wypadkach, gdy (ÔÇŽ): 19) s┼éu┼╝─ů wype┼énieniu zobowi─ůza┼ä wynikaj─ůcych z Karty Narod├│w Zjednoczonych dla utrzymania mi─Ödzynarodowego pokoju i bezpiecze┼ästwa;ÔÇŁ W przypadku takim RM mo┼╝e ustanowi─ç, na czas okre┼Ťlony, w drodze rozporz─ůdzenia, zakaz obrotu towarami z zagranic─ů; WYK┼üAD 17 (28-02-2006) II. 8 Czy nadanie skuteczno┼Ťci zobowi─ůzaniom mi─Ödzynarodowym w obr─Öbie krajowego porz─ůdku prawnego nast─Öpuje wy┼é─ůcznie w nast─Öpstwie aplikowania recepcyjnego lub poza-recepcyjnego mechanizmu?