Prawo Midzynarodowe
Secesja a prawo do samostanowienia ? Deklaracja zasada prawa międzynarodowego (Rezolucja Zgr. Ogólnego NZ) z 1970 roku stanowi, że ‘prawo narodów do równouprawnienia i samostanowienia nie może być interpretowane jako upoważniające lub zachęcające do jakiejkolwiek działalności, która by rozbijała lub naruszała, w całości lub w części, integralność terytorialna lub jedność polityczną suwerennych lub niepodległych państw’ Praktyka secesji: 1960-61 – próba secesji Katangi (Kongo) – RB zakwalifikowała próbę jako ‘działania secesjonistyczne nielegalnie podjęte przez administrację prowincji Katanga’ 1967-69 – secesja prowincji Biafra (Nigeria) – SG ONZ stwierdził, że ‘ ONZ nigdy nie zaakceptowała i nie zaakceptuje zasady dopuszczającej secesji części państwa’ 1991 – Traktat Białowieski (8.12) (Ukraina, Białoruś, Rosja) + traktat z Ałma Aty (stolica Kazachstanu do 1997 roku) (21.12) powołują do życia Wspólnotę Niepodległych Państw, ten ostatni w osobnej deklaracji stwierdza, że Federacja Rosyjska jest kontynuatorem ZSRR Podmiot państwowy ten sam, tylko zmienia ‘imię’ W Deklaracji podpisanej przez wszystkie byłem republiki radzieckie – tworzące WNE (z wyjątkiem republik bałtyckich i Gruzji) znajdujemy, że: ‘Państwa Wspólnoty Niepodległych Państw popierają rozwiązanie, w następstwie przyjęcia którego Rosja kontynuować będzie członkostwo ZSRR w ONZ, włączając w to członkostwo w Radzie Bezpieczeństwa i innych organizacjach międzynarodowych. W świetle tego stwierdzenia przyjąć należy, że deklaracje niepodległości republik radzieckich (Łotwa, Estonia – 1990, Litwa – 1991) oznajmiały przed 12.1991 – o dokonaniu secesji – oderwaniu się od podmiotu państwowego o imieniu ZSRR, a po 12.1991 – o dokonaniu secesji – oderwaniu się od podmiotu państwowego o imieniu Federacja Rosyjska Podział Podział następuje gdy na obszarze państwa dotąd istniejącego powstają 2 lub więcej państw. To nowe podmioty państwowe. Państwo dotąd istniejące zanika. Proces dekompozycji Socjalistyczne Federacyjnej Republiki Jugosławii w ocenie Komisji Arbitrażowej ds. Jugosławii wyrażonej w opinii nr 1 (29.11.1991) ‘był toczącym się procesem podziału’, a w opinii nr 8 (4.07.1992) ‘ zakończonym procesem podziału, w następstwie którego nie istnieje Socjalistyczna Federacyjna Republika Jugosławii’ Proces podziału niekontrolowany (SFRJ) lub kontrolowany (Czechosłowacja) Słowacja ogłosiła o swojej suwerenności 17.07.1992r., po podpisaniu przez przywódców czeskich i słowackich protokołu, w którym stwierdzono o niemożliwości kontynuowania podmiotowego bytu Czechosłowacji (tzw. Porozumienie z Bratysławy). Szereg problemów prawnych jakie stawiał podział (m.in. biegu linii granicznej) regulowanych było w porozumieniach, które stwierdzały że przeprowadzenie ‘aksamitnego rozwodu’ – podział – nastąpi 1.01.1993