Prawo Mi�dzynarodowe

Państwo może zrzec się immunitetu jurysdykcyjnego jeśli zobowiązało się do tego w umowie międzynarodowej. Może zostać uznane za zrzekające immunitetu, jeśli samo wszczyna postępowanie. WYKŁAD 21 (04-04-2006) Immunitet egzekucyjny Majątek państwa znajdujący się na obcym terytorium to zazwyczaj majątek (ruchomy, nieruchomy) misji dyplomatycznych, konsularnych rezydencji, majątek wizytujących lub stacjonujących sił zbrojnych, specjalnych agend państwowych (np. instytutów kultury (zasoby wystaw, ekspozycji różnego typu (m.in. dzieł sztuki). Majątkiem mogą być także lokaty na rachunku bankowym stanowiące np. rezerwę budżetową państwa lub lokaty na rachunkach o innym przeznaczeniu. Jak majątek ten ma być traktowany ? Co do zasady majątek ten podlega analogicznym reżimom jak majątek innych osób, podmiotów znajdujących się i działających na terytorium państwa; a więc jest poddany stosownym reżimom podatkowym, czy celnym. Jeśli państwa nie zawarły(dwustronnych) porozumień wyłączających majątek ten spod tych reżimów to co do zasady...”nic nie broni majątku” podlega on tym samym reżimom jak i aktom władczym miejscowego suwerena. Wyjątkiem- przyjęcie istnienia immunitetu egzekucyjnego - immunitet istnieje mimo braku stosownych porozumień wyłączających go spod egzekucji. Immunitet egzekucyjny... ? Immunitet egzekucyjny ma jednak charakter ograniczony. Immunitet egzekucyjny nie obejmuje majątku „wykorzystywanego w sposób specjalny lub przeznaczonego do wykorzystywania w sposób inny niż na cele służby publicznej o charakterze niehandlowym,", jeśli majątek ten jest położona na terytorium państwa sądu i ma związek z toczącym się postępowaniem sądowym (art. 18 projektu konwencji o immunitecie państwa -KPM). Zatem... majątek wykorzystywany, funkcjonujący w związku z wykonywaniem służby publicznej jest objęty immunitetem egzekucyjnym. Np. rachunki bankowe na cele publiczne (rezerwa budżetowa państwa), własność wojskowa, kulturowe dziedzictwo państwa, eksponaty historyczne (wystawy). Zajmujemy się kolejno: (I) definicją państwa w rozumieniu prawa międzynarodowego; (II) kompetencjami państwa; (III) powstaniem państwa i przekształceniom jakim w toku swej egzystencji podlega ; Powstanie państwa, jak i przekształcenia państwa którym w toku swej egzystencji państwo podlega postrzegać będziemy jako pewien typ zdarzeń i ich następstw, które zmieniając strukturę mapy politycznej zmieniają w każdym przypadku konfigurację kompetencji/jurysdykcji członków społeczności międzynarodowej. W przypadku powstania państwa- zdarzenia te prowadzą do zmiany konfiguracji (struktury) kompetencji/jurysdykcji państw w obrębie społeczności międzynarodowej za sprawą dołączenia doń... nowego państwa; W przypadku przekształceń państwa prowadzą do zmian w strukturze kompetencji/jurysdykcji przekształcającego się państwa, a w następstwie tego zmian kompetencji/jurysdykcji w relacji z jego państwowym...otoczeniem...