Prawo Mi�dzynarodowe

Kontrola konstytucyjności dotyczy wszystkich umów, kontrola umów ratyfikowanych z uwagi na wagę normowanych nimi materii, skupia nasza uwagę. Przed związaniem się umową… -Prezydent RP może wnioskować o przeprowadzenie kontroli do TK – art. 133 ust. 2; -negatywne orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego blokuje ratyfikację; Po związaniu się umową… -wniosek autorstwa szerokiego kręgu uprawnionych podmiotów (art. 191 ust.1); -negatywne orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego implikuje podjęcie kroków prowadzących do: zmiany traktatu; częściowego lub całkowitego jego wygaśnięcia; rewizji Konstytucji; Problem ‘technik’ pozwalających na uniknięcie niekonstytucyjności traktatów nie eliminuje wszakże pytania o relacje (pierwszeństwo) między Konstytucją a międzynarodowymi zobowiązaniami i vice versa w polskim porządku prawnym. Interesującym jest pogląd wskazujący, iż sąsiedztwo art. 8 i art. 9 Konstytucji, a więc zasady nadrzędności Konstytucji w sąsiedztwie zasady poszanowania prawa międzynarodowego ustanawia wolą konstytucyjnego ustawodawcy rodzaj równowagi między nimi. Założenie przez Konstytucję jej istnienia odnajdujemy w sygnalizującym to wyroku z 11.05.2005 Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego konstytucyjności traktatu o przystąpieniu RP do Unii Europejskiej. Trybunał stwierdził: „prawną konsekwencją art.. 9 Konstytucji jest konstytucyjne założenie, iż na terytorium RP, obok norm (przepisów) stanowionych przez krajowego legislatora, obowiązują uregulowania (przepisy) kreowane poza systemem krajowych (polskich) organów prawodawczych. Ustrojodawca konstytucyjny świadomie więc przyjął, że system prawa obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej mieć będzie charakter wieloskładnikowy. Obok aktów prawnych, stanowionych przez krajowe (polskie) organy prawodawcze, w Polsce obowiązują i są stosowane także akty prawa międzynarodowego(…). Na terenie Polski współobowiązują więc podsystemy regulacji prawnych, pochodzące z różnych centrów prawodawczych. Winny one koegzystować na zasadzie obopólnie przyjaznej wykładni i kooperatywnego współstosowania”. II.5. Miejsce traktatów zawieranych pod rządami konstytucji wcześniejszych. Art. 241 (1) „Umowy międzynarodowe ratyfikowane dotychczas przez Rzeczpospolitą Polską na podstawie obowiązujących w czasie ich ratyfikacji przepisów konstytucyjnych i ogłoszone w Dzienniku Ustaw, uznaje się za umowy ratyfikowane za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie i stosuje się do nich przepisy art. 91 Konstytucji, jeżeli z treści umowy międzynarodowej wynika, że dotyczą one kategorii spraw wymienionych w art. 89 ust.1Konstytucji.” Jak praktycznym jest ten artykuł Konstytucji, niech służy przykład linii rozumowania pełnomocników interesu tzw. zabużan w ich sporze z RP: ‘Zabużanie’ to osoby przesiedlone z Kresów po 1945 roku na podstawie umów międzynarodowych między ówczesnym rządem RP (PKWN) a rządami Republik Ukraińskiej, Białoruskiej i Litewskiej SSR (tzw. umów republikańskich zawartych w datach 9.9.22.09.1944r.) lub ich spadkobiercy.