Prawo Mi�dzynarodowe

Zwrot zawiera zaledwie zapowiedź przyszłego katalogu uprawnień i obowiązków – indywidualnych lub konkretnych – dla „aktywnych” w przestrzeni i nie uczestniczących w jej penetracji. Daje pewne wyobrażenie o ich materii praktyka uruchamiania pewnych mechanizmów instytucjonalnej współpracy w przestrzeni kosmicznej. Przykłady współpracy powszechnej: porozumienie z 3.09.1976r. przyjęte w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej ( MOM ) – tworzącej system sieci satelitarnej pomagającej w nawigacji morskiej. porozumienie z 1.07.1988r. w ramach MOM – tworzące globalny system satelitarny dla poszukiwań i ratownictwa na morzu. Dalszy rozwój prawa kosmicznego... W 1979r. – porozumienie normujące działania państw na Księżycu i innych ciałach niebieskich – zmienia ( pogłębia ) reżim prawny Księżyca i innych ciał niebieskich. Porozumienie „terytorialnie” obejmuje tylko ‘ciała’ przynależne do Układu Słonecznego. Tę zmianę reżimu podkreślają szczególnie dwie reguły: pierwsza- nakaz pokojowego wykorzystania Księżyca i innych ciał niebieskich jest utrzymany – wymóg całkowitej demilitaryzacji tych ciał bardziej rygorystycznie normowany. M.in. prawo wizytowania przez inne państwa stacji, instalacji, pojazdów znajdujących się na powierzchni Księżyca i innych ciał niebieskich, pod warunkiem wcześniejszego notyfikowania i konsultowania tego zamiaru. (!) druga – która traktuje eksplorację i wykorzystanie Księżyca i innych ciał niebieskich nie tylko jako działania podejmowane „w interesie całej ludzkości” , ale w zakresie w jakim dotyczą one eksploracji zasobów naturalnych ciał niebieskich – jako pozyskiwanie zasobów stanowiących „wspólne dziedzictwo ludzkości” (!). 2.1. Wśród kompetencji szczegółowych ( funkcjonalnych ) wykorzystywanym poza własnym terytorium w przestrzeniach międzynarodowych, niezawłaszczalnych odnajdujemy przypadki szczególne. Obejmują aktywności wykonywane w przestrzeniach morskich ( poza terytorium morskim państwa ) przez państwa nadbrzeżne. Państwa te z tytułu swego położenia w części tych przestrzeni, realizują wyłącznie pewne szczegółowe kompetencje. Chodzi o kompetencje realizowane: - w morskim pasie przyległym - na szelfie kontynentalnym - w wyłącznej strefie ekonomicznej Strefa przyległa – geneza – Hovering Iaws ( XVIII, UK ); polityka prohibicji ( US 1919/ 1933 – liquor treaties ); Konwencja o prawie morza ( 1982r.); Część II Morze terytorialne i strefa przyległa. Rozdział IV, Strefa przyległa. Art. 33.1. w strefie przyległej do swego morza terytorialnego, zwanej strefą przyległą, państwo nadbrzeżne może sprawować kontrolę konieczną dla: a) zapobiegania naruszeniu jego przepisów celnych, skarbowych, imigracyjnych lub sanitarnych w obrębie swego terytorium lub morza terytorialnego b) karania naruszeń powyższych przepisów popełnionych w obrębie swego terytorium lub morza terytorialnego