Prawo Mi�dzynarodowe

W kontekście powyższych porozumień, warto wskazać na uzasadnienie decyzji wycofania Francji ze struktur wojskowych Paktu uczynioną w 1966 roku przez Prezydenta RF Charles’a de Gaulle`a. Następstwem tej decyzji było wycofanie z terytorium Francji oddziałów sojuszników. Jedną z racji jej podjęcia była „(...) troska Francji o odzyskanie na swym terytorium pełnego wykonywania suwerenności naruszonego póki co przez stałą obecność sojuszniczych podmiotów wojskowych...”. Inne przykłady ograniczenia wyłączności kompetencji: Praktyka wysyłania sił pokojowych ONZ warunkuje zawarcie umów dwustronnych między ONZ a państwami w przestrzeni których operacja jest prowadzona; Uchwały RB ONZ (rozdz. VII) od 1999 r. Narody Zjednoczone administrują w Kosowie; Stosowne porozumienia bilateralne powodujące, iż służby celne francuskie wykonują służbę w... Genewie, zaś służby imigracyjne i celne (?) US wykonują służbę w... Amsterdamie; Zadania postawione przed UN Interim Administrative Mission in Kosovo (UNMIK) (rez. RB 1244(1999) były (i są) następujące: - promować powstawanie struktur samorządowych (provisional institutions of self-government (PiSG); - wykonywać podstawowe zadania administracyjne; - wspierać odbudowę infrastruktur prowincji, jak i nieść i organizować pomoc humanitarną; - utrzymywać ład i porządek; - zabezpieczać powrót uchodźców i IDP`s; - przenosić na PiSG kompetencje UNMIK; - działać na rzecz określenia przyszłego statusu Kosowa; - czuwać nad przeniesieniem uprawnień PiSG na instytucje powstałe w wyniku ostatecznych politycznych ustaleń w przedmiocie przyszłego statusu Kosowa; B. Kompetencje państwa wykonywane poza własnym terytorium. Kompetencje te państwo wykonuje na podstawie innych, niż suwerenność tytułów. Są dwa ich źródła: Pierwszym źródłem kompetencji są postanowienia prawa (umów najczęściej), które: - bądź generalnie uprawniają – wszystkie – państwa do ich wykonywania; - bądź uprawniają państwo do ich wykonywania indywidualnie, „imiennie”, Drugim źródłem kompetencji są –szczególne więzi łączące państwo z osobami(fizycznymi, jak i prawnymi) przebywającymi (działającymi) poza narodowym terytorium-więzy obywatelstwa; ich istnienie skutkuje przejęciem norm-zwyczajowych i umownych-uprawniających państwo do wykonywania kompetencji/jurysdykcji wobec własnych obywateli poddanych zwierzchnictwu innego państwa. Mając na uwadze te źródła-kompetencje państwa wykonywane poza własnym terytorium dzielimy zasadniczo na kompetencje: 1.Kompetencje terytorialne wykonywane w przestrzeni politycznie, państwowo zorganizowanej tj. części przestrzeni innego państwa lub w przestrzeni, która wolą społeczności międzynarodowej ma być państwowo zorganizowaną. Te kompetencje wykonuje państwo: bądź samodzielnie; bądź pod kontrolą międzynarodową;