Prawo Miŕdzynarodowe

W kontek┼Ťcie powy┼╝szych porozumie┼ä, warto wskaza─ç na uzasadnienie decyzji wycofania Francji ze struktur wojskowych Paktu uczynion─ů w 1966 roku przez Prezydenta RF CharlesÔÇÖa de Gaulle`a. Nast─Öpstwem tej decyzji by┼éo wycofanie z terytorium Francji oddzia┼é├│w sojusznik├│w. Jedn─ů z racji jej podj─Öcia by┼éa ÔÇ×(...) troska Francji o odzyskanie na swym terytorium pe┼énego wykonywania suwerenno┼Ťci naruszonego p├│ki co przez sta┼é─ů obecno┼Ť─ç sojuszniczych podmiot├│w wojskowych...ÔÇŁ. Inne przyk┼éady ograniczenia wy┼é─ůczno┼Ťci kompetencji: Praktyka wysy┼éania si┼é pokojowych ONZ warunkuje zawarcie um├│w dwustronnych mi─Ödzy ONZ a pa┼ästwami w przestrzeni kt├│rych operacja jest prowadzona; Uchwa┼éy RB ONZ (rozdz. VII) od 1999 r. Narody Zjednoczone administruj─ů w Kosowie; Stosowne porozumienia bilateralne powoduj─ůce, i┼╝ s┼éu┼╝by celne francuskie wykonuj─ů s┼éu┼╝b─Ö w... Genewie, za┼Ť s┼éu┼╝by imigracyjne i celne (?) US wykonuj─ů s┼éu┼╝b─Ö w... Amsterdamie; Zadania postawione przed UN Interim Administrative Mission in Kosovo (UNMIK) (rez. RB 1244(1999) by┼éy (i s─ů) nast─Öpuj─ůce: - promowa─ç powstawanie struktur samorz─ůdowych (provisional institutions of self-government (PiSG); - wykonywa─ç podstawowe zadania administracyjne; - wspiera─ç odbudow─Ö infrastruktur prowincji, jak i nie┼Ť─ç i organizowa─ç pomoc humanitarn─ů; - utrzymywa─ç ┼éad i porz─ůdek; - zabezpiecza─ç powr├│t uchod┼║c├│w i IDP`s; - przenosi─ç na PiSG kompetencje UNMIK; - dzia┼éa─ç na rzecz okre┼Ťlenia przysz┼éego statusu Kosowa; - czuwa─ç nad przeniesieniem uprawnie┼ä PiSG na instytucje powsta┼ée w wyniku ostatecznych politycznych ustale┼ä w przedmiocie przysz┼éego statusu Kosowa; B. Kompetencje pa┼ästwa wykonywane poza w┼éasnym terytorium. Kompetencje te pa┼ästwo wykonuje na podstawie innych, ni┼╝ suwerenno┼Ť─ç tytu┼é├│w. S─ů dwa ich ┼║r├│d┼éa: Pierwszym ┼║r├│d┼éem kompetencji s─ů postanowienia prawa (um├│w najcz─Ö┼Ťciej), kt├│re: - b─ůd┼║ generalnie uprawniaj─ů ÔÇô wszystkie ÔÇô pa┼ästwa do ich wykonywania; - b─ůd┼║ uprawniaj─ů pa┼ästwo do ich wykonywania indywidualnie, ÔÇ×imiennieÔÇŁ, Drugim ┼║r├│d┼éem kompetencji s─ů ÔÇôszczeg├│lne wi─Özi ┼é─ůcz─ůce pa┼ästwo z osobami(fizycznymi, jak i prawnymi) przebywaj─ůcymi (dzia┼éaj─ůcymi) poza narodowym terytorium-wi─Özy obywatelstwa; ich istnienie skutkuje przej─Öciem norm-zwyczajowych i umownych-uprawniaj─ůcych pa┼ästwo do wykonywania kompetencji/jurysdykcji wobec w┼éasnych obywateli poddanych zwierzchnictwu innego pa┼ästwa. Maj─ůc na uwadze te ┼║r├│d┼éa-kompetencje pa┼ästwa wykonywane poza w┼éasnym terytorium dzielimy zasadniczo na kompetencje: 1.Kompetencje terytorialne wykonywane w przestrzeni politycznie, pa┼ästwowo zorganizowanej tj. cz─Ö┼Ťci przestrzeni innego pa┼ästwa lub w przestrzeni, kt├│ra wol─ů spo┼éeczno┼Ťci mi─Ödzynarodowej ma by─ç pa┼ästwowo zorganizowan─ů. Te kompetencje wykonuje pa┼ästwo: b─ůd┼║ samodzielnie; b─ůd┼║ pod kontrol─ů mi─Ödzynarodow─ů;