Prawo Międzynarodowe
Art.. 96.1 i 2 Karty upoważnia wprost Zgromadzenie Ogólne i
Radę Bezpieczeństwa, zaś „inne organy NZ oraz organizacje
wyspecjalizowane” mogą zwracać się do Trybunału z
upoważnienia Zgromadzenia Ogólnego, pod warunkiem wszakże,
że opinia ma dotyczyć zagadnień „wyłaniających się w toku ich
działania”.
B. uchwały nie będące uchwałami
organów sądowych dzielimy na:
a. uchwały pro foro interno (na rzecz
samej organizacji) – reguły warunkujące sprawne
funkcjonowanie i rozwój mechanizmu OM oraz;
b. uchwały pro foro externo –
reguły normujące – przede wszystkim – relacje
między Organizacją a Państwami Członkowskimi, służące
wspólnemu osiąganiu statutowych celów;
a. Uchwały pro foro interno wiążą
– organy OM i Państwa Członkowskie.
Mają charakter bądź indywidualny, bądź ogólny.
Uchwały o charakterze indywidualnym, m.in. nominujące funkcjonariuszy
OM (w tym sędziów), tworzące organy pomocnicze, uruchomienia
środków finansowych na jednostkowe przedsięwzięcia;
Uchwały o charakterze ogólnym, m.in. regulaminy wewnętrzne
organów; regulaminy dotyczące polityki finansowej
(kształtowania poziomu składek członkowskich, konstruowania i
wykonywania budżetu), regulacje określające zasady wykonywania służby w
OM;
Ponieważ uchwały te z natury swej wiążą – zarówno
organy OM jak i państwa członkowskie - są często przyjmowane według
złożonych procedur.
Złożoność procedur jest następstwem uznanej konieczności zabezpieczenia
wpływów państw politycznie najmocniejszych.
Art. 97 stanowi, że Sekretarz Generalny jest „wybierany przez
Zgromadzenie Ogólne na zalecenie Rady
Bezpieczeństwa”; zalecenie podjęte być musi kwalifikowaną
większością 9 członków RB, w tym 5 członków
stałych;
Przyjęcie w poczet organizacji jest decyzją Zgromadzenia
Ogólnego podjętą wszakże na zalecenie Rady Bezpieczeństwa;
zalecenie wymaga zgody co najmniej 9 członków RB, w tym 5
stałych;
Uchwały OM pro foro interno:
- są bez wątpienia źródłem prawa dla danej OI i państw
członkowskich;
- przyjęte w OM regulacje kształtują pewien kanon normowania spraw w
ich obrębie = a że jest ich ponad 6 415 (2004) = prawo organizacjo
międzynarodowych;
b. uchwały pro foro externo –
reguły normujące – przede wszystkim – relacje
między Organizacją a Państwami Członkowskimi, służące
wspólnemu osiąganiu statutowych celów;
Dzielimy je na:
uchwały wiążące;
uchwały o nie wiążącym charakterze;
Uchwały wiążące z kolei dzielimy na:
indywidualne bądź ogólne;
Indywidualne – kiedy stanowią normy o jednostkowym i
konkretnym charakterze – tzn. stanowią o zbiorze reguł
kierowanych do określonego „imiennie” kręgu
adresatów i normujących jednostkowe niepowtarzalne
zdarzenie;
Ogólne – kiedy stanowią normy o ogólnym
i abstrakcyjnym charakterze – tzn. stanowią o zbiorze
„reguł kodeksowych” – kierujących nakazy
do nieokreślonej potencjalnie liczby adresatów, dotyczących
kategorii zdarzeń, powtarzalnych, w skali nieograniczonej;
WYKŁAD 14 (17-01-2006)
A. Uchwały wiążące indywidualnie – przykład decyzji:
Zgromadzenia Ogólnego ONZ;
i Rady Bezpieczeństwa ONZ;
Uchwały indywidualne wiążące Zgromadzenia Ogólnego ONZ to:
- uchwały podejmowane na zlecenie RB o
przyjęciu w poczet członków organizacji;
- uchwały o wysłaniu tzw. „sił
pokojowych” ONZ;
- uchwała o zakończeniu mandatu RPA w
Namibii;